Hej!
Jag har en dubbel ana (ff fm mf f & ff mm fm ff) med namnet Dunder, som varken var soldat eller smed. Om någon känner till något om hans ursprung, föräldrar eller syskon, så är jag mycket intresserad!
Hans namn var Erich (Olofsson?) Dunder, och han var född 1695 och dog 1767 i Högbo nr 2, Ovansjö (X). Från c:a 1725 fanns han i Valbo (X) med hustrun, Maria Boman, född 1696 och död 1762 i Högbo nr 2, Ovansjö (X), och de två äldsta barnen. Hans yrke var bergsgevaldiger, en syssla som senare innehades av hans äldsta son, Eric Dunderberg, född 1719, och sedan en yngre son, Anders Dunderberg, född 1732 i Valbo (X), båda mågar till länsman Lars Molinder vid Mo nr 2, Ockelbo (X). Erich Dunder titulerades även kolmätare, vilket även gällde ovanstående söner samt sonen Johan Dunderberg, född 1735 i Valbo (X), den senare verksam vid Högbo bruk, Ovansjö (X). Såväl Erich Dunder som sonen Anders Dunderberg var också fältskärskunniga och kända som skickliga kvacksalvare.
Erich Dunder och hans familj bodde på olika ställen i Valbo, innan de 1747 flyttade till Högbo, Ovansjö (X). De flesta av barnen antog av obekant anledning namnet Dunderberg, dock inte dottern Greta (Dunder), född 1722, som var gift med en son till länsman Olof Grass i Bäck, Valbo(X).
Sonen Per, född 1729 i Valbo, gift med Margta Hansdotter, född 1734 i Kalltjärn, Ovansjö (X), var bergsman i Högbo. Dottern Maria, född 1727 i Valbo, var gift med föraren Carl Johan Jenische, född 1721 i Delsbo (X), son till föraren Jacob Aug. Jenische, född 1695 i Livland.
Sonen Lars Dunderberg, född 1738 i Valbo (X), fanns vid liv 1759, men hans vidare öde är mig okänt. Det fanns även två Per och en Olof som dog i unga år.
Enligt en obekräftad uppgift skulle Erich Dunder vara son till rådman E.J. Dunder vid Gefle rådstuga, vilket dock inte stämmer om han heter Olofsson(?).
Tacksam för all information!
Vänliga hälsningar
Margareta Högman