Tack, Staffan, Du öppnar dörrar åt mig! Här kommer Dina uppgifter kompletterade med nyfunna.
Kronobefallningsman/kronofogde Erik Edling och hans hustru Anna Christina Kellander/Källander/Kiällander.
Barn:
* Jonas Erik Edling, född 1743 i ?, e o lantmätare, Börsta gård, Tuna (C), gift med Hedvig Erica Sundeman. De hade minst sju barn.
* Anna Helena Edling, född 1745-06-03, gift med major Carl Christer Svinhufvud af Qvalstad, Faringe. Barnlösa. (Källa: Elgenstierna)
* Maria Hedvig Edling, född 1749-01-27 i Uppsala, gift med Mathias Keventer, fil.mag. och källarmästare.
* Margareta Elisabet Edling, född 1758-05-21 i Tuna (C), 1:a giftet m. prästen Eric Flodell, 2:a giftet 1783-06-15 i Faringe (C) med bruksskrivaren, inspektorn Carl Fridrick Holmgren vid Schebo bruk. (När de gifte sig i Faringe (C) uppfattade jag C F Holmgren komma från Hillebola bruk? Faringe C:3, sid: 9)
* Adam Eric Ericsson Edling, född 1759-08-24 i Tuna (C)
* Johanna Christina Edling, född 17?? i ?
Margareta Elisabet Edlings dotter Anna Elisabet Flodell (1782-1863), dotter i första äktenskapet, kallades Holmgren och först på hennes ålders höst återkommer namnet Flodell-Holmgren, gift Linck. Kanske hon ”adopterades” av Carl Fredrik Holmgren? Fick Greta Lisa Edling och Carl Fredrik Holmgren några barn, halvsyskon till Anna Elisabeth Flodell-Holmgren?
Vem var Herr Ingenieuren Carl Eric Edling, som var dopvittne till Anna Elisabeth Flodell år 1782 i Singö (C)? Var han möjligen morfar eller morbror?
I vilka socknar ligger Schebo bruk och eventuellt Hillebola bruk? Jag vill gärna finna Greta Lisa Edling och hennes vidare öde.
Med vänliga hälsningar
Christina