Sillpackaren Hans Lidberg gifte sig 29 dec 1765 m Catharina Andersdotter Hallbäck i Gustavi, Göteborg. De fick den 14 sept 1766 sonen Carl Gustav, döpt en 15 sept.Enl besked fr Landsarkivet i Göteborg hade han lärt och varit här i Staden i 10 år. Hustrun, född på Orust, hade tjent i 8 år hos hökaren Björkman. Hans skall enl. Landsarkivet i Göteborg ha fötts i Forshälla (O), men detta har ej kunnat verifieras. Enligt Lennart Snabb, som bedrivit omfattande studier i kyrkoböckerna från Forshälla finns det ingen Hans Lidberg där. Kanske har han vid flyttningen till Göteborg övergivit sitt patronymikon och då tagit sig namnet Lidberg.
Jag har letat i dödsboken utan att finna vare sig Hans eller Catharina. Jag har ej heller några fynd beträffande sonen Carl Gustav, min ff ff f, förrän han 1797 dyker upp som bruksinspektor vid Dejeforsens såg i Värmland.
En Ingeborg Lidberg,f 1742, gifte sig med en Anders Björnram, f 1744, Göteborgs garnison. Dessa flyttade som gamla till sonen Gustav Borg Björnram, soldat vid Fräkne kompani och boende i Forshälla.
Anders Lidberg, f omkr 1755, blev sockenskräddare i Lilla Edet, Fuxerna församl. 1781 gifte han sig med Ingebor Vederberg f i Resteröd d 5 feb 1758.
De fick dottern Anna Johanna (Andersdotter Lidberg)27 dec 1787.
Detta är ju rätt mycket Lidberg inom ett relativt litet område - Forshälla, Resteröd, Fuxerna - och Göteborg.Har någon funnit något ytterligare ang. dessa Lidbergare?
Tacksam för all info. positiv eller negativ!
Carl-Fredrik Liedberg
e-post: siv.c-f.liedberg@bedband.net