Jag undrar över mor till Erik Olai Plantins (död 1688) barn, kyrkoherden i Umeå.
I Härnösands stifts herdaminne
står om Mag. Ericus Olai Plantin att han var gift "1) m. Anna Larsdotter Burman, dotter af prosten Lars Burman i Bygdeå" och "2) m. Margareta Theet".
I nästa stycke listas hans barn. I min farfars släktforskning som jag har ärvt står dessa som barn i andra giftet, men jag antar att herdaminnet inte avser att uttala sig om vilket gifte, utan bara att det är
hans barn.Är det känt vilka barn som är födda i vilket äktenskap?
När dottern Anna nämns på ett annat ställe (sid 1.83)
står det bara "dotter af khden Er. Plantin i Umeå".
I flera nätträd nu ser jag Anna Larsdotter Burman stå som mor till alla barn.
Relevant för detta kan vara att det i samma herdaminne
står att kyrkoherden i Grundsunda, Sven Olai Djupzelius (1654–78), var gift 1658 med "Margaretha Teet, dotter till
kronobefallningsm. i Ångermanl. Ivar Mårtensson T. och änka efter landsfiskalen Ragvald Påvelsson".
Dessa Margareta T(h)eet antas vara samma person i flera nätträd (så alltså har hon varit gift tre gånger). Är det känt om det är så? (Herdaminnet säger alltså inget om härkomst för Plantins
hustru MT.)
Om alla dessa uppgifter stämmer och det handlar om samma MT så var hon väl gift först med Ragvald Påvelsson, sen 1658 med Djupzelius och först efter
hans död 1678 med Plantin till
hans död 1688. Då hör barnen Plantin antagligen till hans första gifte, helt säkert de två som har angivna födelseår 1669 & 1670.