Hej
Jag söker information om Lars Westadius, Laurentius Nicolai W. Är det någon som vet något om honom och hans hustru och även enl nedan, hans svärfar m fl?
Vet inte riktigt var jag skall börja leta, det börjar bli svårt nu när jag har hamnat på 1600-talet. Tog en chans med en sökning på internet för att få lite ledtrådar men jag fick ingen bra träff alls.
Det jag vet på egen hand och med hjälp av Anbytarforum (Ulf Berggren) är följande:
Nedan dödsnotis gäller hans son Nils Een som dog 1739 i Värö, 74 år gammal (dödsboken Värö 1733-1781 (GID 1865.18.31100), sid 286).
d 5 Sept: Nils Een af Backa. död d.2 Do fadren warit kyrckioherde i Eenhörna Sal. Hr Lars Lestadius (skulle vara Westadius) mod: Elisabeth Pärsdoter gl 74 åhr
Prästen i Enhörna hette i själva verket Westadius, men hustrun mycket riktigt Elisabet
Persdotter.
Men Westadius, Laurentius Nicolai W. som var hans fullständiga namn, var inte kyrkoherde
utan sockenkaplan.
Av herdaminnet framgår däremot att hustrun var dotter till en kyrkoherde i Enhörna.
Intressant att en son kallade sig Een, för det gällde även en son till svärfadern.
Namnet är förstås taget efter Enhörna (Ulf Berggren)
Tacksam för all information, tips och ledtrådar.
Mvh Charlotte Martinsson