Då det gäller den ovan nämnde trädgårdsmästaren Bengt (Benedictus) Wolters namn lutar jag numera åt att detta är Wolter snarare än Wollert. Wolter kallas han i samtliga kyrkoboksnotiser och jag tror mig funnit att det bara är en viss tingskrivare och en viss mantalskrivare som vid ett fåtal tillfällen nämner honom Wollert, möjligen på grund av sammanblandning med den ovan nämnde Daniel Ehrenfried Vollerts efternamn, som i de svenska källorna blir Wollert, och som vid den aktuella tiden bodde inom så väl samma mantalskommissariedistrikt som domsaga som Bengt Wolter.
Jag har dock dessutom, vid forskning i GLA nu i påskas, funnit att stor oklarhet råder om Bengt Wolters påstådda tid i Stralsund. I Skara domkapitels protokoll, där ärendet Bengt Wolter och hans fästeqvinna var uppe 1778 23/9 resp. 1779 20/1 anges nämligen, ursprungligen på fråga av kyrkoherde Lars Hvalström i Stora Mellby pastorat (dit Erska hörde), att vice Pastoren i Fässbergs Församling och Giötheborgs Stift Herr Osbeck aflämnadt, at han ifrån Strahlsund ährhollit den underrättelse, at Wolters medförde och för vice Pastor Osbeck upviste Präste Attest varit falsk, och at ingen Prästman existerat af sådant namn, som finnes undertecknat berörde Attest. (Skara domkapitel AI:55, 1779 20/1) Av Bjärke häradsrätts protokoll (dit Erska hörde) hösttinget 1779 framgår vidare vid att den urpsrungliga orsaken till att Lars Hvalström ifrågasatt Bengt Wolters hinderslöshet var att Osbeck anmärkt på några fel i språket i det prästbetyg från Stralsund som Wolter uppvisat för Osbeck (betyget bör ha varit skrivet på tyska). Bengt Wolter försvarade sig i rätten med att han vid sin avresa till Sverige glömt ta ut prästbevis och att han, efter ankomsten hit, därför anlitat sin bekante landsman i Stralsund, borgaren Andersson, som skaffat honom beviset. Det pass från Stralsund som Bengt Wolter uppvisade fann rätten däremot vara behörigt, och Lars Hvalström nöjde sig med ett intyg av Wolters påstådde husbonde, Johan August Ramstadt (av allt att döma syftande på sidenhandlaren Johann August Ramstahl), samt nämndens intygande om Wolters anständiga och redliga levnad under sitt ett och ett halvt år i Erska socken, för att förklara att han inte längre fann några hinder för äktenskapet (Bjärke häradsrätt, AI: 16, HT 1779, no. 30, 17/11).
Oavsett det faktum att Lars Hvalström för sin del sade sig inte kunna finna några hinder för äktenskap gör kombinationen av påstådda språkfel och icke existerande präst i Stralsund naturligtvis att det finns starka skäl att misstänka att prästbetyget förfalskats på svensk mark, och att även borgaren Andersson kan vara en fabricering. Till saken hör också att någon äkta prästattest från Stralsund sedan aldrig uppvisades, vilket domkapitlet meddelat Hvalström att denne skulle begära av Wolter. Hvalström underlät nämligen att meddela Skara domkapitel att han godkände äktenskapet utan detta bevis, ärendet omnämns ej i domkapitlets handlingar efter 1779 20/1 (varken i protokoll eller i diarier).
Oaktat äktenskapet alltså godkändes av pastor Hvalström gör de sammantagna omständigheterna att det inte kan tas för givet att Bengt Wolter verkligen bott i Stralsund. Inte heller kan det uteslutas att Bengt Wolter är ett falskt namn. Sökningar, via yrkesforskare, vid Stralsunds stadsarkiv, har hittills givit negativt resultat. Dock är det, i avsaknad av någon motsvarighet till husförhörslängder och mantalslängder från den aktuella perioden, mycket svårt att här spåra anställda ogifta personer.
Då Bengt Wolter dock inför rätten nämner Andersson som sin landsman kan detta, oavsett om denne Andersson existerade eller ej, troliggöra att Bengt Wolter var född eller uppväxt i svensktalande miljö. Rätten bör väl ha hört på vilket sätt han talade svenska. Därtill kommer att Benedictus, d.v.s. Bengt, var ett sällsynt namn i dåtidens Pommern (till skillnad från i det katolska Tyskland, där dock motsvarigheten till Wolter är Walter). Jag vill därför passa på tillfället att efterlysa följande två personers vidare öden, vilka båda tillhör den västgötska familjen Wolters, men vilkens släkts medlemmar lika ofta kallas Wolter, utan s. De båda personernas öden efter barndomen är mig okända (bouppteckningar saknas efter bägge föräldraparen).
1.) Bengt Wolters, född 1702 (döpt 21/7) i Råbäck i Kungslena (R), som son till dåvarande mönsterskrivaren, senare regementsskrivaren, Bengt Wolters och hans första hustru, Cecilia Hansdotter (Kungslena C:1) Möjligen kan en Bengt Wolters som nämns som dopvittne i Maria Magdalena församling i Stockholm 1735 vara identisk med den 1702 födde Bengt Wolters(den som fäst min uppmärksamhet på detta är Margit Jansson i Västerås). Han återfinns dock varken i samtida kronotaxeringslängder eller i mantalslängder.
2.) Bengt Laurent Wolters, född 1746 (döpt 6/3) i Karleby i Leksberg (R) (Leksberg C:2), som son till dåvarande bokhållaren, sedermera stadsnotarien i Lidköping, Sven Conrad Wolters och dennes hustru Sophia Stenborg.(Sven Conrad Wolters var i sin tur son till den ovan nämnde regementsskrivaren Bengt Wolters och dennes andra hustru, Botilla Aurell).
Har någon stött på någon person som kan syfta på någon av dessa två Bengt Wolter(s) senare i livet, så är jag mycket tacksam att få ta del av den informationen.
Mvh
Bo Karlsson