Så till frågan om Birisholm: låt mig citera ordagrant ett stycke ur boken: Medelpads Fornminnen av Arvid Enqvist. Citatet är skrivet av historikern Rhyzelius år 1744 (jag kan inte återgiva sidnr. då jag inte har boken kvar här längre). ...then tancken, at thette Slott longt tilförne och från hedenhös med Helsingeriket som sträkte sig wida öfwer Norrlanden, hade sine enskilde Konungar, warit ett there Slott eller Säte och tå hetat Skiönsborg, men sedan thet kommit under Uppsala Konungen, blifwit donerat eller uplåtit åt Burer, som thet nämndt eller låtit thet nämnas efter sit namn Burestad eller Byrestad, Uthi et Riks-rådens bref, daterat in castr? Almersteg (motte warit Almer-Stäke) Anno 1398 crastin? Dionysii, nämndes Slottet Birisholm, beläget i Norrlanden. Om thet warit Burestad, kan jag icke begripa och hwad thet Birisholm warit för et Slott på then tiden,...
Ordet Norrlanden betyder (enligt historieprofessor Dick Harrisson) Norrland (och inte Norden, bara så ni alla vet.
Rhyzelius nämner även att Birstaberget tidigare haft en wårdkase uppe på toppen, bara så du vet det Robert!
Nu är frågan...vilket brev citerar den lärde historikern? Vi kan väl direkt utesluta att denne duktige intelligenta människa: Rhyzelius, skulle citera något som inte fanns...eller hur? Så, varifrån har han då fått sitt citat?
Så länge det inte kan uteslutas att det KAN ha funnits ett riskrådsbrev från 1398 (det fanns väl massor av brev från samma år!) som verkligen talade om slottet Birisholm så tycker jag att vi alla här skall vara försiktiga att säga något bestämt om denna sak, varken åt det ena hållet eller det andra! Låt oss inte idiotförklara tidigare historiker och lärde...
Den vuxne läskunnige person som inte kan se skillnade mellan orden: Styresholm och Birisholm kan nog inte ha varit nykter! Varför kan det inte ha funnits TVå brev - ett som handlar om Styresholm och ett som handlade om Birisholm? Är denna förklaring för enkel?
Här kommer ett annat citat från samma bok, av Teet år 1684: Refererades allenast att Fahle hin unge, om hwilken Joh. Magni talar uthi Konung Erichs den Helges Historia, skall i Skiön hafft sitt Slått och grifft, warandes på Grifften hans Wapn att see aff 2 bilor i korss, hwilket och nu sigillum paroecia (= sockensigillet) är
Detta citat sker alltså FÖRE den stora slottsbranden (Tre Kronor) 1687, då stora delar av riksarkivet brann upp - tänk på detta! Teet KAN ha haft tillgång till material som sedan brann upp.
Bägge citaten finns nederst på den bild jag lade ut på mitt rek. slott under rubriken: varför en Bure-diskussion - tror det var där? Ni kan själv kolla upp detta!
Vänligen
Ulf