Jag har också svårt att tro på det Anders men det var bara en tanke och en liknelse jag gjorde. Som motpol kan jag ta Viby som exempel. Enligt dokumentation som lär finnas (skriver lär för själv har jag inte sett den) så ska Cisterciensermunkarna ha byggt ett kloster i Viby. Arkeologerna fann dock ingenting vid utgrävning av platsen.
Nej, som sagt var, jag försöker inte bevisa någonting. Har för lite kunskap om medeltiden för det. Men liknelsen bygger på valet av platsen för ett kloster i Cisterciensermunkarnas anda, de fynd som sägs ha gjort och (gud bevare oss) de gamla flygfoton som finns och då blir jag lite fundersam.
Längre ner på denna sida
http://www.dalbo.vanersborg.se/alfa/so/vastergotland/resa06/varnhem/varnhem.htm finns en illustration av ett Cistercienserkloster från 1300-talet skapat utifrån utgrävningsresultat
och jämförelser med andra kloster som tillhört cistercienserorden. Inte helt olikt en storbondes marker under medeltiden men ändå intressant om man gör en jämförelse med det som tidigare kommit fram i detta ämne på listan.
Om jag förståt det hela rätt så följde i stort sett alla kloster en gemensam plan, även om dimensionerna kunde variera, med klosterkyrkan som grundval och övriga byggnader arrangerade runt en fyrkantig innergård.
Enligt idealet skulle nya kloster främst grundas i obefolkade marker, så att nya områden kultiverades. Som ett argumet mot min teori kan man jämföra övriga länder med Sverige där Cisterciensermunkarna grundade de flesta klostren med hjälp av kungliga gåvor och grundlades i bebyggda trakter eller nära större kommunikationsleder. Ett svenskt kloster som dock anlades i enlighet med orderns principer var Nydala kloster.
Som sagt var, vad vi ser på fotona kan vara allt från synvillor, storbönders marker, kloster i regi av Cisterciensermunkarna men definitivt inte ett slott. Skulle denna diskussion ha visat sig vara helt meningslös så sitter vi och tittar på stenar som förlyttats sig med hjälp av naturens krafter. Fast det vore ju inte lika roligt
Helene