Kaj, Anders m fl
Jag har skrivit många inlägg här för att lyfta debatten och skrivandet har även lyft mina egna kunskaper
Mitt perspektiv på historien är kanske båda annorlunda och udda. Loeffler behandlade delvis närliggande frågor. Men för Bureätten ser jag det så här:
Kring år 1600 finns två från varandra glidande nätverk, prästernas och handelsmännens (bondebasen finns i periferin). Nätverken har ovanligt starka släktband, om man räknar med ingifta personer. Mellan nätverken fanns både sammanhållande krafter (affärsintressen, pengaberoende, Buregenealogin med dess betoning av släkt dvs ätten”, traditioner m m) och splittrande krafter (trosuppfattningar och värderingar, stelnande i byråkrati, expansionen i sig själv m m). Nätverken samverkar givetvis även med andra samtida nätverk.
Bureätten är som jag ser det en ” success story” ca 1520 – 1650, som bryter med tidigare rådande normer på många sätt. En ny STRUKTUR för handel (frihandel, konkurrens) med embryo till nya VÄRDERINGAR (frihandel, reformation, prästerskap) hinner verka en tid innan Oxenstierna med godsägaradeln och kanske (?) delar av Bureättens kyrkliga nätverk återställer ordningen.
Kulturellt styrda nätverksorganisationer med fungerande belönings- och bestrafffningssystem (OBS ”med fungerande belönings- och bestrafffningssystem” är ovillkorligt) kan ge förbluffande effektivitet och således utklassa traditionella hierarkiska arbetsformer. De tycks kombinera minimal byråkrati med maximal värdealstring, och formar sig till ett stort långsiktigt hot för Europa. Sådana nätverk tycks även kunna bli långt större och komplexa än Bureätten någonsin hann bli, varför Bureätten kan ha varit (?) embryo till ett sådant nätverk.
Jag tror mig känna till senaste amerikanska ledarskapsteorier i vid mening, Ser hur nya, delvis revolutionerande 1980-talsupptäckter (t ex Strategic Change and Defensive Routines och följande alster; Argyris, Harvard University 1985) snabbt tränger in i USA i allt från företag, forskarsamhälle, massmedia och TV till Vita Huset (Argyris jobbade med delar av Reagan-administrationen som forskningsobjekt). Så USA kanske klarar omvandlingen? Europa däremot tycks ducka, eller inte (vilja?) förstå vad som skett och sker i USA och Asien. Hur tänker Europa möta utmaningarna? Det finns inte utrymme här att redogöra för detta gigantiska och svåra men också spännande ämnesområde, uppbyggt på politisk dynamit.
Mina inlägg bör läsas utifrån att jag ägnat långt mer tid till ovanstående än historisk forskning. Mitt intresse med Bureätten är att veta mer om dessa två nätverksorganisationer, kyrka och handel 1520-1650. Hur såg de ut? Vilka andra fanns med i deras maktbas? Finns något vi kan lära av Bureättens uppgång och fall?