Hej Maria!
Såg att du var i Koversta och fikade igår, måndag. Så märkligt, just igår var jag också där och fikade. Vi måste nästan ha mötts i dörren... Synd att vi inte visste det.
Varje sommar anordnar vi en Koverstavecka med allehanda aktiviteter. En av dagarna kallas Forskardagen. I år handlade föredragen den dagen om Flottningen på Dalälven, Trasmattans historia samt Emigrationen från Österfärnebo till Nord-Amerika.
Vi hade dessutom med våra släktforskarpärmar och läsapparat och mikrokort och hjälpte dem som ville ha hjälp med vissa uppgifter. Synd att du inte visste om det...Nästa år får jag lägga ut en blänkare här i Anbytarforum. Om det är okay att göra reklam förstås.
Varje år ordnar vi dessutom Öppet hus i vårt forskarrum i Österfärnebo bibliotek. Välkommen dit då, där finns mycket att hitta. Ta en titt på vår hemsida
www.koversta.com och gå till avdelningen Forskargruppen. Där ser du mer vad som finns att tillgå i socknen.
Apropå namnet Pellas så kan det vara så att en tidig ägare hette Per Larsson, först hette kanske torpet Per-Lars och sedan drogs det ihop till Pellas. En gissning av mig.
Hälsningar Agneta