Hej!
När jag tittat på den översta bilder ser jag vissa likheter mellan kvinna nr 4 och 5 i mittenraden och med några systrar Grenholm från Skellefteå. Jag vet inte om någon av systrarna Grenholm läste i Umeå, men det är inte otroligt.
Nr 5 påminner mycket om Lilly Grenholm född 1879 i Jörn. Lilly blev e. o. folkskollärarinna i Skellefteå landsförsamling 1901, sedan vik. folkskollärarinna i Lindesberg 1902 och sedermera Lärarinna vid Umeå elementärläroverk för flickor.
Nr 4 har likheter med Gurli Grenholm f. 1883 i Jörn, och systern Tea Grenholm f. 1884 i Jörn. Tea har mig veterligen inte utbildats till lärarinna och om Gurlis yrkesbana vet jag bara att hon blev slöjdskollärare i Kiruna och att hon 1914 fick bidrag från Fredrika Bremerförbundets allmänna stipendiefond för att läsa till lärarinna i kvinlig slöjd. Så om det skulle kunna vara hon på bilden så måste hon redan ha läst i Umeå långt innan hon blev slöjdlärarinna.
Jag lägger ut en bild på de tre systrarna Grenholm för jämförelse. De kommer från en familjebild från 1894.