Så här gör jag:
1. Skannar med 1200 dpi (punkter/tum), dvs ungefär samma upplösning som ett foto (om jag är rätt underrättad)
2. Sparar bilden i bmp-format, vilket kräver ca 50 MB för en vanlig visitkortsbild. Att ha en stor disk och mycket minne är alltså en klar fördel.
3. Gör en arbetskopia av bilden, även den i bmp eller annat icke förstörande format.
4. Redigerar bilden, t.ex. vrider den rätt och tar bort överflödiga delar, detta brukar kallas crop på engelska. Ibland kan man behöva ta bort repor, förändra ljusstyrka och kontrast m.m. När detta är klart sparar jag arbetskopian.
5. Krymper bilden till lämplig storlek, på en web-sida behöver den knappast vara högre än 800 punkter (pixel). Man vill ju helst se hela bilden utan att behöva bläddra.
6. Sparar bilden som jpg. Här brukar det oftast finnas möjlighet att ange komprimeringsfaktor. Detta kan vara lurigt, ju mer komprimering, desto mindre filstorlek, men också sämre bildkvalitet. Olika program fungerar på olika sätt och man får experimentera litet här, man måste tyvärr kompromissa.
Om man vill redigera bilder ska man aldrig använda jpg-filer, eftersom bilden då komprimeras ytterligare, vilket medför försämring av kvaliten varje gång man sparar filen.
Man ska också tänka på att inte ha för många stora bilder på samma sida, helst under 100 KB totalt, så det inte blir olidligt långsamt för folk med modemuppkoppling.
Mvh, Kjell