Jan-Erik!
Det var intressant det du berättar, men när det gäller hur man var klädd hos fotografen, så var det nog inte ouppvärmda rum, som var orsaken. Jag har tittat på rätt många bilder vid det här laget och jag har aldrig sett någon med vardagliga enkla ytterkläder. Tvärtom, när man fotograferats med ytterkläder har det varit snygga sådana. På 1860-talet borde de ouppvärmda rummen ha varit än mer vanligt än på slutet av det århundradet. Personerna på de bilder jag sett från 1860-talet har inte ytterkläder på, men däremot ganska rustika enkla, säkert varma kläder.
Jag tror hellre det var en påhittighet och variation från fotografens sida, hur bilderna togs, naturligtvis också önskemål från den som skulle fotograferas. Jag har sett några bilder med två män med hatten lite på sniskan, sittande med var sitt glas och var sin pilsnerflaska på bordet. Det skulle väl vara ett komiskt kort, lämpligt att dela ut till andra gubbar.
Det där med långa underkläder, som du berättar om, så klädde sig också min svärfar, sommar som vinter. trevligt att du berättar om detta!
Ann-Mari