ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #60836 - Varför ytterkläder?  (läst 1381 gånger)

2007-03-07, 08:35
läst 1381 gånger

Utloggad Helene Jorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag har i Porträttfynd funnit väldigt många bilder där personer låtit sig fotograferas iklädda sina ytterkläder. Funderar på varför man gjorde det. Någon som har något förslag?

exempel

Helene

2007-03-07, 09:34
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

• Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, man kan ju undra. Kanske var det så att man, tyckte det var mer värt, att visa upp ett snitsigt ytterplagg, än en svart slät klänning och hårt ådragen frisyr eller för mannen en trist kostym.

Flickorna kunde ju ha vita rysch-pysch klänningar, men i det här fallet var väl hennes kappa och mössa, också något att visa upp.

Jag tippar på att man helt enkelt kände sig fin i sina ytterplagg, som man fotograferade sig i. Ja, finare i dem än de plagg man bar under.

(undrar om det är någon fler än jag, som gör tabben och börjar skriva i kommentarrutan under fotot? :-)

Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-03-07, 09:40
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-11-01, 15:44
    • Visa profil
Har det inte också något att göra med att bakgrunden visar ett landskap , en naturlig bild av personer på promenad?

2007-03-07, 09:58
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Kloka tankar från både Ann-Mari och Chris.  

Förmodligen uppskattade man sina kläder på ett helt annat sätt än vad man gör idag, så till den grad att man gärna ville föreviga dem.  

Chris, bakgrunden med ett landskap har jag faktiskt inte tänkt på. Men det stämmer ju att fotograferna gärna använde sig av denna typ av bakgrund.

Helene

2007-03-07, 10:07
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Exponeringstiden var ju låååång på den tiden och man skulle stå absolut stilla (därför är barn suddiga på många bilder), det gick alltså inte bra att ta verkligt naturliga bilder utomhus. Så ville man visa upp sina fina kläder fick det bli fejkat. Om man tittar på bilder av förnäma personer har de också ibland ytterkläder, kanske var det sed att även dessa kläder visades upp?

2007-03-07, 13:38
Svar #5

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ja, kanske speciellt om man hade några dyra pälsskinn på kragen eller så, att visa upp.

Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-03-07, 20:34
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Här visar nog de unga pågarna upp nyinköpta ytterkläder?

2007-03-07, 21:07
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ja, ni ser de fina hattarna och sammetskragen på rocken! De unga pågarna är just unga, numera skulle de antagligen ha en helt annan uniform som visade på deras självständighet som vuxna.

2007-03-08, 19:20
Svar #8

Utloggad Anneli Westergren

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej alla porträttälskare!
Har följt diskussionen om varför man hade ytterkläder på sig vid fotograferingen. Har själv åtskilliga foton i släktalbumet där personerna är iklädda ytterkläder och med olika bakgrundsmotiv tex berg och sjöar. Jag har alltid tänkt att man ville härma en utemiljö då man inte kunde släpa ut dåtidens stora kameror hur som helst. Allt för att få lite variation på motiven. Hälsar Anneli

2007-03-09, 08:36
Svar #9

Utloggad Jan-Erik Eriksson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2024-10-16, 13:58
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag kommer ihåg min farfar då han klädde upp sig under början av 50-talet

Han hade alltid långa underkläder - sommar som vinter

Han hade ingen skjorta bara ett skjortbröst och och lösa manschetter

Sedan kom väst och den relativt tjocka halvlånga kavajen.

Dessa kläder hade han sedan på sig hela tiden, det var inte frågan att lätta på klädseln, det ansågs oanständigt och det var ju inte så konstigt om man bara hade underkläderna under.  

Vintertid hade han stora tjocka ytterkläder om han skulle resa någonstans.

Det var inte så konstigt att de hade kläderna på sig när de var på kalas eller tillställningar, det var inte eldat i de stora rummen där man samlades. När de skulle ha gäster så eldade de bara den dagen men det gav ju bara en grundvärme när det kanske hade varit frost inne.

Man hade mycket kallare i alla rum och tog på sig kläder, och även hos fotografen tror jag att det var naturligt att ha på sig för att inte frysa

På 70-talet när jag var ute och jobbade lite i andra länder så upptäckte vi att det bara var vi svenskar som värmde lägenheterna och satt i tunna kläder

2007-03-09, 09:11
Svar #10

• Anbytare *****
    • Visa profil
Jan-Erik!

Det var intressant det du berättar, men när det gäller hur man var klädd hos fotografen, så var det nog inte ouppvärmda rum, som var orsaken. Jag har tittat på rätt många bilder vid det här laget och jag har aldrig sett någon med vardagliga enkla ytterkläder. Tvärtom, när man fotograferats med ytterkläder har det varit snygga sådana. På 1860-talet borde de ouppvärmda rummen ha varit än mer vanligt än på slutet av det århundradet. Personerna på de bilder jag sett från 1860-talet har inte ytterkläder på, men däremot ganska rustika enkla, säkert varma kläder.

Jag tror hellre det var en påhittighet och variation från fotografens sida, hur bilderna togs, naturligtvis också önskemål från den som skulle fotograferas. Jag har sett några bilder med två män med hatten lite på sniskan, sittande med var sitt glas och var sin pilsnerflaska på bordet. Det skulle väl vara ett komiskt kort, lämpligt att dela ut till andra gubbar.

Det där med långa underkläder, som du berättar om, så klädde sig också min svärfar, sommar som vinter. trevligt att du berättar om detta!

Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-03-09, 23:06
Svar #11

Lars Öhman

• Gäst
Jan-Erik,

Den relativt tjocka halvlånga kavajen har blivit modern igen. Den kallas vanligen Bonjour eftersom det var det korrekta plagget på 1800-talet när man gick på visit.
Se info på  webadressen nedan.

http://www.brollopstorget.se/Klader/frockcoat.php

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se