Hej B-A,
nej, jag har aldrig varit framme vid Hjörne, däremot stannade jag till vid Ås bro i september när jag var i trakten och funderade över pojken som dog där för längesedan, och över vad det kunde komma sig att han bodde där efter föräldrarnas död. Nu vet jag det. I alla fall nästan, nästan säkert.
Lite om Christina Torkelsdotter och hennes familj:
Hon gifte sig alltså med kronolänsman Peter Schultz f 9 maj 1696 (okänt var). De bosatte sig på Bäck, Torpa 12 i Fjärås, och fick fyra döttrar. Det där med lite högre samhällsskikt stämmer väl in, om man ser på barnens faddrar. Dessa kommer från stora gårdar som Dahl och Lii, från Tjolöholms slott och från prästgårdarna.
1b Margareta f 14 juni 1735, gift 28/12 1760 med änklingen skepparen wälbefarne John Peterson på Kjärret i Vallda. Hon fick 3 barn förutom de 4 bonusbarnen maken hade.
2b Christina f 5 okt 1737. Gifte sig 28/3 1762 med skepparen och borgaren Anders Persson på Gärdet i Vallda. Hon hade åtminstone 4 söner, år 1800 var de alla coopverdie capitener.
4b Ulrica f 15 jan 1845 dog ung.
3b Helena f 17 juni 1740 (min ana), gifte sig 28/12 1764 med kronolänsman Johan Marin f 6/3 1733 från Halmstad. De bodde kvar på gården och fick fem barn:
1b Christina f 1766, gift 2/1 1785 med kronolänsman Svante Georg Wetterström. Det var väl tänkt att de skulle ta över på Bäck.
2b Ulrika Marin f 8 jan 1768.
3b Peter f 15 sept 1771.
4b Andreas f 23 mars 1773.
5b Olof f 1778, död 1779.
Och sedan gick det inte bra. Gamle Peter Schultz dog 17/8 1771 av ålderdomssvaghet, och Marin tog över gården. Men så dog Johan Marin den 23 december 1783 av hosta och bröstvärk, bara 50 år gammal. Lill-Christina giftes bort med näste kronolänsman efter drygt ett år. Tre månader senare, 1/3 1785, dog Helena Schultz av lungsot. Åtta månader efter bröllopet, den 17 augusti 1785, dog 19-åriga lill-Christina av mässlig och rödsot.
Nu återstod av familjen den gamla Christina Torkelsdotter och tre barnbarn. Unge länsman Wetterström hade via testamente från sin unga hustru, skrivet två dagar före hennes död, del i boet. Då blev det bouppteckning, och det var säkerligen ingen trevlig tillställning. Det var ett burget hem, men med konstiga skulder och en tidigare bodelning som alldeles förkommit. Kronolänsman Svante Georg tycks ha lämnat en del övrigt att önska vad gäller hederlighet.
Christina Torkelsdotter levde ytterligare två år, innan hon avled den 22 april 1787, 85 år gammal, av ålderdomsbräklighet och gigtwärk.
De återstående barnen skingrades. Peter kom till släktingarna på Åhs bro, och dog där 1789. Andreas gick i klensmedslära hos en granne till farbrodern lantmätaren Georg Marin i Varberg. Ulrica har jag inte hittat de här åren. Gården på Bäck var utarrenderad, men under senare delen av 1790-talet kommer de två överlevande syskonen tillbaks.
Andreas gifte sig och fick sju barn. Hans ättlingar bodde kvar till förra sekelskiftet, den siste var slaktare.
Ulrica gifte sig när hon var 44 år med den 11 år yngre drängen Anders Andersson. Deras dotter tog över efter dem, hennes dotter i sin tur sålde 1864 och flyttade till en större arrendegård i Landa. Eller stor, 1/2 mantal, men större än deras andel av Bäck i alla fall.
Och i nästa generation for en dotter över till Minnesota, och blev släkt-i-släkt med en Christian Nilsson från Värö, ättling till dina Werdelinar.
Men det tror jag bestämt är en annan historia.
Vänliga hälsningar,
Britt