ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vet ej om jag är på rätt plats i frågan  (läst 624 gånger)

2024-05-28, 15:00
läst 624 gånger

Utloggad Kent Kreuzer

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2024-09-26, 13:24
  • Jag heter Kent och är 66 år kommer från Järna
    • Visa profil
Hej,
Jag har forskat ett tag men jag har en fråga. Vad betyder om det skrivs så här  Kil AI:24 Sid 127

Hälsningar

Kent
// Hälsningar
Kent Kreuzer

2024-05-28, 15:23
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6039
  • Senast inloggad: 2024-12-12, 16:08
    • Visa profil

2024-05-28, 19:46
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2947
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 10:00
    • Visa profil
Kil (Kils församling) är arkivbildaren, arkivets namn är Kils kyrkoarkiv. Arkivet är uppdelat i olika serier, serie A I är husförhörslängder. 24 är volymnumret. Sidnumret är ibland inte sidnummer utan numret för ett helt uppslag.
Kolon mellan serie och volym (AI:24) används av ArkivDigital, Riksarkivet använder snedstreck (A I/24).
Sidnumreringen skiljer sig ibland mellan ArkivDigital (AD) och Riksarkivet (RA) egtersom det kan förekomma en äldre handskriven paginering och en senare maskinstämplad.

2024-05-28, 19:48
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15904
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 09:54
    • Visa profil

Alla kyrkböcker har en beteckning.
A I= husförhörslängder
B = flyttlängder
C = födelseböcker
osv.
Varje volym har sedan en nummerbeteckning där nr 1 är den äldsta.
Den äldsta bevarade husförhörslängden har nr AI:1, nästa AI:2 osv.
Varje volym omfattar också en viss tidsperiod, t ex 1876-1880.
De flesta kyrkböcker har sidnumrering, paginering, antingen en ursprunglig handskriven eller en senare maskinstämplad sådan.
Ofta finns både hand- och maskinpaginering.
Kil AI:24 sid 127 betyder då i klartext Kils kyrkoarkiv, volym AI:24 (1876-1880) sidan 127.

2024-05-30, 11:48
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 753
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 10:14
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Som komplement till vad KG och Eva skrivit kan jag tipsa om att du hittar hela arkivförteckningen för de olika församlingarna på Riksarkivets Digitala forskarsal (här för Kil https://sok.riksarkivet.se/digitala-arkiv?Arkivsok=kil&Lan=0&Arkivtyp=Alla&EndastDigitaliserat=true&page=1&postid=Arkis+9446C00E-49D8-11D5-A6ED-0002440207BB&tab=post). Hos de privata tillhandhållarna av digitala bilder ser bara det material som de har digitaliserat.
//Michael Lundholm

2024-05-30, 12:23
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7431
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 21:39
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som komplement till vad KG och Eva skrivit kan jag tipsa om att du hittar hela arkivförteckningen för de olika församlingarna på Riksarkivets Digitala forskarsal (här för Kil https://sok.riksarkivet.se/digitala-arkiv?Arkivsok=kil&Lan=0&Arkivtyp=Alla&EndastDigitaliserat=true&page=1&postid=Arkis+9446C00E-49D8-11D5-A6ED-0002440207BB&tab=post). Hos de privata tillhandhållarna av digitala bilder ser bara det material som de har digitaliserat.

Michaels länk går inte till Riksarkivets "Digitala forskarsal" (av oss 'som varit med förr' fortfarande kallat SVAR), utan till Nationella Arkivdatabasen (NAD). Och i NAD visas mycket riktigt hela arkivet, både digitaliserat och odigtaliserat.

Men i Digitala forskarsalen visas bara det som RA har digitaliserats (t.ex. för Kil). Man länkar dock till den fullständiga arkivförteckningen i NAD, men det gör också Arkiv Digital.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-30, 14:22
Svar #6

Utloggad Michael Lundholm

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 753
  • Senast inloggad: 2024-11-28, 10:14
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Nja det är inte helt korrekt Jörgen. Om man använder sökfunktionen i Digitala forskarsalen  visas bara arkiv som har någon del digitaliserad medan om man söker i NAD så söker men på även de som inte har något digitaliserat alls. Oavsett vilken väg man söker på Kil så landar man i den digitala arkivförteckning som jag länkade till.

Visst, Ad länkar till RA men botaniserar jag i deras material ser jag bara det som AD digitaliserat.
//Michael Lundholm

2024-05-30, 20:15
Svar #7

• Anbytare *****
    • Visa profil
Nja det är inte helt korrekt Jörgen. Om man använder sökfunktionen i Digitala forskarsalen  visas bara arkiv som har någon del digitaliserad medan om man söker i NAD så söker men på även de som inte har något digitaliserat alls.

M.a.o.precis det som jag skrev.

Oavsett vilken väg man söker på Kil så landar man i den digitala arkivförteckning som jag länkade till.

Nja, det är inte helt korrekt, Michael. Om man använder sökfunktionen som finns på Digitala forskarsalens förstasida (vilket inte är detsamma som den egentliga Digitala forskarsalen) och skriver "Kil" under Arkiv/församling, så får man inte upp den sida som du länkar till. Man får upp ett sökresultat med fyra punkter:

1. Kils kyrkoarkiv
2. Visnums-Kils kyrkoarkiv
3. Stora Kils kyrkoarkiv
4. Kils häradsrätts arkiv

Om man väljer län (Örebro) vid sökningen, så innehåller sökresultatet bara den första punkten. Men det sökresultatet är likafullt inte vad din länk går till. Den går till punkt 1 i sökresultatet (en direktlänk dit), alltså NAD:s arkivförteckning, som inte finns i Digitala forskarsalen.

Denna sökning hos RA visar allt som finns i arkiven, både digitaliserat och odigitaliserat. Så här beskriver man det själva:

"Riksarkivets publika digitala arkiv finns huvudsakligen på två plattformar - Digitala forskarsalen och Nationell Arkivdatabas (NAD). I Digitala forskarsalen samlas ingångar till det digitala materialet från bägge plattformarna."

Alltså "ingångar till det digitala materialet från bägge plattformarna", vilket inte är detsamma som att allt finns i Digitala forskarsalen.

Men RA:s beskrivning är inte helt korrekt. Sökresultatet vid en sökning på Digitala forskarsalens förstasida innehåller inga länkar till den egentliga Digitala forskarsalen, bara till NAD:s arkivförteckningar, som dock innehåller bildlänkar till de digitaliserade volymerna. Och det är som sagt inte heller i den egentliga Digitala forskarsalen som denna sökfunktion finns.

Visst, Ad länkar till RA men botaniserar jag i deras material ser jag bara det som AD digitaliserat.

Och det är precis vad som också sker om man går till Kyrkoarkiv i Digitala forskarsalen och där söker på Kil (alltså inte söker på Digitala forskarsalens förstasida, utan i den egentliga Digitala forskarsalen). Under Kyrkoarkiv får man alltså bara upp det som finns i Digitala forskarsalen (som jag länkade till i mitt förra inlägg) utan någon information om odigitaliserade volymer hos samma arkivbildare, och det är detta som kan jämföras med Arkiv Digital.

Man måste alltså göra skillnad mellan resultatet vid en sökning...

· i RA:s 'stora' sökning på Digitala forskarsalens förstasida som visar allt som finns i arkiven, både digitaliserat och odigitaliserat; länkarna i sökresultatet går dock bara till NAD:s arkivförteckningar (som också länken i ditt första inlägg går till), där i sin tur bildlänkar till de digitaliserade volymerna finns;

· i Digitala forskarsalen (som du hänvisar till i ditt första inlägg) som bara visar det som finns där och alltså är digitaliserast, med bildlänkar som inte går via NAD (och detta gäller naturligtvis också för annat än Kyrkoarkiv, t.ex. Domstolsarkiv).

Ja, det här är rörigt, och det är RA som har rört till det - men det gäller att hålla isär vad som är vad och var de olika sakerna (arkiv, bilder, arkivförteckningar, sökningar m.m.) finns.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-05-31, 17:15
Svar #8

• Anbytare *****
    • Visa profil
En kort sammanfattning av ovanstående röra kan kanske vara på sin plats...  :)

Sökningen på Digitala forskarsalens förstasida ligger inte i den egentliga Digitala forskarsalen. Vid en sökning under Arkiv här består sökresultatet bara av länkar till arkivförteckningarna i Nationella Arkivdatabasen (NAD), där man kan se allt som finns hos de länkade arkivbildarna, både digitaliserat och odigitaliserat, och vid de digitaliserade volymerna finns bildlänkar. Sökresultat innehåller alltså inte några länkar till sidorna i den egentliga Digitala forskarsalen.

Vid en sökning i den egentliga Digitala forskarsalen, alltså under de olika ämnena (Kyrkoarkiv, Domstolsarkiv m.m), innehåller sökresultatet bara länkar till sidorna som finns under resp. ämne i Digitala forskarsalen, där man kan se vad som är digitaliserat hos de länkade arkivbildarna med bildlänkar till volymerna. Sökresultatet innehåller alltså inte några länkar till arkivförteckningarna i NAD.

Den sistnämnda sökningen motsvarar alltså en sökning hos Arkiv Digital. Den visar bara det som finns där, alltså det som är digitaliserat och finns hos resp. bildleverantör.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se