Hej Carina,
Tack för svar och kommentarer här också!
Angående kaplanen i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm har jag skrivit något om föreståndare (och annan titel) där, här
:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=75795.msg1682963#msg1682963.
Angående släktnamnet Tourneur: Inte vågar jag väl skriva att jag ser en viss likhet med Törner, som kanske kan ha vidareutvecklats till Törnerus/Törneros?
Kan man tänka sig att
Hans Wessel och
Eva Elisabeth Hecht (syster till
Hieronymus Hecht) hade en son med namnet Hieronymus? Vid dop, den 8/10 1685 i tyska fs i Stockholm, var nämligen
Hieronimus Westels (eller
Wessel?) hustru fadder. (En annan fadder var vinhandlare Jochim Fricks hustru, Anna Maria Brauning/Brun.) Barnet hette Hans Carl och barnets pappa hette Joachim Mecketz eller Merketz, men tyvärr har jag inte antecknat volym eller sida.
Sadelmakare Niclas Wessel och hans
hustru Catharian Wessels barn,
Margreta, döptes den 2/6 1688 i Jakob och Johannes fs i Stockholm (CIa:10, sida 181) och självklart fanns en Brun (Anna Bruhn, möjligen dotter till bryggare Claes Bruun) med bland faddrarna.
två Hieronymus bland mina anteckningar:
Grosshandlare Hieronymus Barkhusen (trolig släkting till
rysstolk Olof Barckhusen, vars dotter gifte sig med mjölnare och byggmästare
Johan Laban) och
klädkrämare Arvid Larsson var löftesmän när
Salomon Harman (möjligen, men inte troligen, felstavning av Hartman) "barnfödd widh kopparberget i Garpenbergs sochn [socken] för detta tient hoos h:s Ehrewyrd:et
Doct: Emporagrium och nu sedermehra hoos Skultuna Bruuks participanter ährligen och wäll
wart(*) nu uppå Borgmest:ns h:tt (?) Tegners recommendation antagen till Borgare och saltfiskhandlare här i Staden" (Handelskollegiets protokoll den 6/7 1669, AI:10, sida 77).
* Använde man "vart" istället för "blev" redan då?!
Assessor Petrus Hieronymus, Anders Wästerman (bokhållare hos
Leijonhufvud), Magnus Grimsten(?) (hovmästare hos greve Gösta
Oxenstierna) och jungfru Maria
Cruus bodde i samma kvarter (kvarteret Oden, troligen på Norrmalm i Stockholm) som kämnär Erik Brun ("min" tabell 10 om "Brun i Stockholm omkr 1700") och hans familj (hustru och fyra barn) enligt uppgift i Stockholms mtl 1676 (G1 BA:5/1, sida 158).
Vänliga hälsningar,
Jan