ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frosta häradsrätt, AIa:15 sida 1280 no 89 AD  (läst 337 gånger)

2024-10-27, 11:16
läst 337 gånger

Utloggad Anna Martinsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 647
  • Senast inloggad: 2024-12-09, 22:41
    • Visa profil
Har stött på en hiskelig handstil som är knepig att tyda.
Jag har lyckats så här långt: Den 21 juni 1735, no 89, Mårten Eskilsson i Benarp hade och ytterligare (igår?) utwerkat stemning på Cronolensmannen Hans Dafwidsson som skomakaren Oluf Berlin i Espinge att vitna uti saken honom och hustru Kierstina Nilsdotter i Benarp emillan; emot emot hwilka intet jääf införes, warandes (är?) Berlin af god frägd (i/;?) ty framstodo de och efter aflagd eedh särskilt bekjende.
1o. Cronolensmannen Hans Dafwidsson, 40 åhr gammal, att vidh sidstl: (?endedags) tiden då lensmannen var i Benarp att göra sig underrättad om det af Matts emot Mårten angifne (edgöre?), kommo Mårten och Matts att talas wih, då Matts sade till honom att han (intet?) hade haft behoof slå honom (for thet?) han stemt Mårten angående ängstycken, hvarpå ten  svarat, att han ey slagit honom för ängstycken utan för någre (?) som Matts hade tagit från honom, dem Matts då tilstod sig hittat i wången; skolandes de då talts vidh om förlikning hvarvidh Matts (?) utlåts att han (? ?) väl förlika, utan tordes intet, (?) (?nade) icke för honom, han ey tordes. Ärkjendes.
2o.

är det nån som kan tyda de ord jag inte lyckats med?
May the Force be with you.

2024-10-27, 19:07
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5671
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 21:53
    • Visa profil
Jag har tolkat några ord annorlunda, rätt eller fel får vi väl se. Ett par ord vågar jag inte heller försöka mig på.

Mårten Eskilsson i Benarp hade ock ytterli-
gare (igår?) utwerkat stemning på Crono-
lensmannen Hans Dafwidsson och skoma-
karen Oluf Berlin i Espinge att vitna uti
saken honom och hustru Kierstina Nils-
dotter i Benarp emillan; emot hwilka
intet jääf anföres, warandes och Ber-
lin af god frägd; ty framstodo de och efter
aflagd eedh särskilt bekjende.
1o. Cronolensmannen Hans Dafwidsson, 40
åhr gammal, att vidh sidstl: trettondedags tiden
då lensmannen var i Benarp att göra
sig underrättad om det af Matts emot
Mårten angifne edsöre, kommo Mårten
och Matts att talas widh, då Matts sade
till honom att han intet hade haft behoof
slå honom för thet han stemt Mårten
angående ängstycken, hvarpå Mår-
ten  svarat, att han eij slagit honom
för ängstycken utan för någre (?)
som Matts hade tagit från honom, dem
Matts då tilstod sig hittat i wången;
skolandes de då talts vidh om förlikning
hvarvidh Matts (?) utläth att han wille
väl förlikas, men tordes intet, förmälandes
icke för hvem, han eij tordes. Ärkjendes.

2024-10-28, 11:24
Svar #2

Utloggad Anna Martinsson

• Anbytare ****
    • Visa profil
tusen tack för hjälpen. Ibland sitter man och stirrar sig blind på vissa ord.
fortsättningen är lika knepig:
2o. Oluf Berlin, 35 åhr gammal efter förmaning om edens vikt; bekjenner att Matts en gång i wintras kom till vitnet och fick på begiäran en suup brännevin, frågandes (? ?) hustru om hon ey viste någon rådh för magesiuka den han hade i lång tidh haft, hvarpå bem:t hustru (sed?de), att hon d(?) viste rådh, ärkjendes.
Mårten Eskilsson anhåller det medi(cinal?) licentiaten Knut Wigelius måtte (?) afhöras, emedan han skall hoos Matts under siukdommen någre gångor warit och hans tillstånd sedt.
Kierstina förklarar det Knut Wigelius skall blifvit något wrång för det han ey fick penningar att (?) Matts för det till Mårten skall varit orsaken, bestridandes således Wigelius vitnesmål.
Ex. Resolutio:

2024-10-28, 11:40
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

• Anbytare ****
    • Visa profil
lite till som jag försökt tolka.
Ex. Resolutio: såsom den så för wållande uti aflidne Matts Ohlssons i Benarp död som å honom brutit edsöre anklagande Mårten Eskilsson i Benarp nu omsider och efter många af honom instemde vitnens afhörande än ytterligare så åberopar medicinal Licentiatens Hr Knut Wigelii nu i Landscrona betygande angående det tilstånd, som han funnit afl: matts Ohlsson uti; Då han (?) hoos Matts (varit?), och (ehrligs?  Vittna?) uti en så (?) saak icke vill det ringaste ut(ur?) aktlåta, som till (sanningens?)

2024-10-31, 21:16
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5671
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 21:53
    • Visa profil
tusen tack för hjälpen. Ibland sitter man och stirrar sig blind på vissa ord.
fortsättningen är lika knepig:
2o. Oluf Berlin, 35 åhr gammal efter förmaning om edens vikt; bekjenner att Matts en gång i wintras kom till vitnet och fick på begiäran en suup brännevin, frågandes witnets hustru om hon ey viste någon rådh för magesiuka den han hade i lång tidh haft, hvarpå bem:t hustru svarade, att hon därtill eij viste rådh, ärkjendes.
Mårten Eskilsson anhåller det medi(cinal?) licentiaten Knut Wigelius måtte (?) afhöras, emedan han skall hoos Matts under siukdommen någre gångor warit och hans tillstånd sedt.
Kierstina förklarar det Knut Wigelius skall blifvit något wrång för det han ey fick penningar att curera Matts för det till Mårten skall varit orsaken, bestridandes således Wigelius vitnesmål.
Ex. Resolutio:
Jag tror dessa kan vara de saknade orden. Jag försökte fortsätta på domen som du börjat transkribera i det andra inlägget men gav snart upp. Handstilen är så slarvig att man får sitta och fundera på vart och vartannat ord.

2024-11-01, 11:50
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

• Anbytare ****
    • Visa profil
Tack Kalle!
ja, man kan då säga man får träning i handstilar...  Ibland svär man att de kunde åtminstone skriva läsligt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se