Ja, var sov alla? Så brukar jag fundera när det gällde min mammas uppväxt. På vintern värmdes bara köket och kammaren upp med hjälp av järnspisen. De hade också ett båtsmanstorp på gården, som fungerade som sommarstuga på sommaren, men gick även att bo i på vintern. Där fanns ett kök och en kammare. mamma var enda barnet, men i hushållet fram till ca 1936 fanns hennes far och mor, en morbror och hennes morföräldrar. Alltså fem vuxna och ett barn.
I den familjen du nämner, så värmde man säkert inte upp alla rum på vintern. Barnen fick trängas ihop flera i samma säng. Man låg skavfötter. Träsofforna gick ju att dra ut, så att minst två kunde ligga i dem. Om rummen var stora, så stod säkert flera träsoffor i samma rum.
I min mammas hem fanns en stannsäng (ångermanländska). Den var en fiffig möbel, med plats med föräldrarna inne i skåpsängen, med draperi. Ovanför kunde några barn ligga och man kunde även dra ut en låda undertill, som gav plats för några barn till, plus en låda på gaveln att dra ut. På gaveln fanns en skiva att fälla ut, för skrivarbete och små lådor för viktiga saker.
Nu fanns det inte en sådan möbel i det hem du nämner, men man använde sig av fiffiga hopfällbara möbler (för compact-living, som vi säger idag).
På sommaren blev det genast lättare, då man kunde ligga i rum, som normalt inte värmdes upp på vintern.
Ann-Mari